Interventies kind/ jongere

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de niet-medicamenteuze interventies bij het kind zelden of slechts in beperkte mate leidt tot het verminderen van de ADHD-symptomen zelf maar in sommige gevallen wel effectief is in het voorkomen/verminderen bijkomende problemen. 

Er bestaat een hele waaier aan behandelingen:

  • cognitieve gedragstherapie
  • vaardigheidstrainingen
    • plannen en organiseren
    • sociale vaardigheden
    • (meta-)cognitieve trainingen
  • neurofeedback
  • psychomotoriek
  • voedingssupplementen en diëten
  • en andere interventies  

Op vlak van niet-medicamenteuze interventies bij kinderen worden de volgende richtlijnen geformuleerd door de Hoge Gezondheidsraad:

  • De kindtrainingen waarover effect wordt gerapporteerd zijn in de regel niet specifiek voor ADHD maar gericht op de brede waaier van gedragsproblemen en gedragsstoornissen bij kinderen (oppositioneel-opstandig gedrag, gedragsstoornis).
  • Overweeg individuele cognitief gedragstherapeutische interventies voor oudere kinderen (> 8 jaar) en adolescenten.
  • Indien leerproblemen of –stoornissen aanwezig zijn: verwijs ouders en kinderen naar specifieke evidence-based trainingsprogramma’s.