Gespecialiseerde 2de lijnszorg

Als medewerker in de gespecialiseerde 2de lijnszorg kan u op verschillende momenten bij het zorgtraject van kinderen en jongeren betrokken worden.


STAP 1: WANNEER AAN ADHD DENKEN?

Wanneer u zelf geen diagnostiek ADHD doet, maar wel soms de vraag krijgt of U denkt dat een kind eventueel ernstige aandachts- en/of hyperactiviteits-impulsiviteitsproblemen heeft, dan kan u met de ouders en het kind een screening op ADHD uitvoeren onder stap 1 ‘wanneer aan ADHD denken?’. U vindt er informatie en tools die u hierbij kunnen helpen.

Als u vindt dat er onvoldoende argumenten zijn voor een diagnostisch traject kunnen er toch nog allerlei algemene en specifieke adviezen gegeven worden die nuttig zijn ter ondersteuning.


STAP 2: PREDIAGNOSTISCHE FASE

 Als U dan zou vermoeden dat de problemen voldoende ernstig zijn en wil verwijzen naar een team dat een diagnostisch onderzoek kan doen, kan u in afwachting al wat voorbereidende stappen nemen om het kind en de ouders te ondersteunen.  


STAP 3: DIAGNOSTISCHE FASE

Wanneer uw team een diagnostisch traject m.b.t. ADHD aanbiedt, kan u onder de stap ‘Diagnostische fase’ alle informatie en tools vinden die u kunnen helpen bij het doorlopen van een diagnostisch proces volgens de huidige internationale en nationale richtlijnen.


STAP 4: BEHANDELING VAN ADHD

Wanneer u betrokken bent bij de begeleiding of behandeling van kinderen en jongeren met ADHD, kan u onder de stap ‘behandeling ADHD’ informatie en tools terugvinden over het globaal behandelplan en specifieke onderdelen voor de aanpak van ADHD. Hier kan u ook terugvinden dat de behandeling best doelgericht is en dat die doelen niet noodzakelijk rechtstreeks met ADHD te maken hebben.

We raden aan telkens eerst de inleidende teksten te lezen, omdat ze het kader aanreiken waarbinnen de respectieve behandelonderdelen werkzaam zijn.